Nespavosť (alebo tiež INSOMNIA)

Insomnia – ako na zničujúcu nespavosť?

insomnia2

Ak raz za čas nemôžete zaspať, môžeme vás upokojiť. Jedná sa síce o nepríjemný zážitok, ale nejde o nespavosť v pravom slova zmysle, teda o vážnu poruchu spánku, odborne nazvanú chronická nespavosť. Kedy však už ide o zákernú chorobu, ktorá ničí život čím ďalej tým väčšiemu percentu populácie? A ako sa s ňou vysporiadať?

Insomnia neznamená len to, že človek nemôže zaspať. Môže sa prejavovať nielen náročným nočným zaspávaním, ale aj skorým ranným prebúdzaním, kedy jedinec už nie je schopný znovu zaspať. Výnimočné nie je ani časté nočné prebúdzanie. Niektorí insomniaci zase trpia nočnou bdelosťou, kedy si prakticky zamenia deň a noc. Takému stavu sa odborne hovorí paradoxná insomnia.

Keď si spočítame všetky tieto príznaky, tak zistíme, že tie najťažšie prípady insomnie vyzerajú tak, že jedinec nemôže zaspať do neskorých nočných hodín, potom na chvíľu zaspí, ale počas noci sa niekoľkokrát prebudí. Skoro ráno sa potom prebudí úplne a už nezaspí vôbec. V takýchto prípadoch sa dostávame iba na 2-3 hodiny spánku denne. Z toho je zrejmé, že sa jedná o vážny zdravotný problém, ktorý neradno podceňovať.

Typy insomnie

Typ insomnie sa určuje predovšetkým podľa dĺžky trvania problémov so spánkom.

  • Prechodná insomnia – Ak nespavosť trvá týždeň a menej, potom je zvyčajne spôsobená stresom. Akonáhle však dotyčný napríklad urobí ťažkú skúšku, vyrieši partnerské problémy, alebo sa mu podarí získať vysnívanú prácu, nespavosť zmizne.
  • Akútna insomnia – Nespavosť už trvá viac ako týždeň, ale menej ako mesiac. Pokiaľ už viac ako týždeň nemôžete spať, radšej navštívte lekára. Ten stanoví, či je potrebná liečba.
  • Chronická insomnia – Trvá od jedného mesiaca až do úplného vyčerpania človeka. Môže vzniknúť ako primárne ochorenie, alebo ako sekundárne ochorenie, kedy vznikne v nadväznosti na inú chorobu (typicky napríklad na depresiu). Dlhotrvajúcu insomniu musíte riešiť, pretože v opačnom prípade máva závažné následky. Stopy zanechá nielen na vašom fyzickom zdraví, ale aj na tom psychickom. Únava má negatívny vplyv na vašu náladu a ovplyvňuje tak vaše pracovné výkony, ale aj vzťahy

Toto rozdelenie je však iba orientačné. Hranica medzi akútnou a chronickou insomniou môže byť veľmi tenká. Akútna insomnia sa totiž stane chronickou, ak sa často opakuje. Pokiaľ nespávate, je vám zle. A to je to podstatné, čo by ste mali riešiť.


Bohužiaľ, existuje celý rad príčin. Medzi najčastejšie patrí stres, nadmerná psychická záťaž a depresie, vďaka ktorým sa nám večer v hlave prelínajú problémy a nemôžeme zaspať. Ďalšou ohrozenou skupinou sú ľudia s nepravidelným spánkovým režimom, teda predovšetkým tí, ktorí pracujú na nočné a denné smeny. Ani alkohol, kofeín a nadmerné užívanie niektorých liekov spánku neprospievajú. Odborníci tiež varujú pred nedostatkom pohybu a pobytu na čerstvom vzduchu.

Väčšinu z toho môžete ovplyvniť. Potom sú príčiny, ktoré ovplyvníte alebo rozlúštite ťažšie. Nespavosťou môžete trpieť od útleho veku. Môže ju tiež spôsobiť nedostatok nejakého vitamínu alebo prvku.

Spankove_centrum_REM-00010

Nechajte sa vyšetriť v spánkovom laboratóriu

V prípade, že sú vaše problémy dlhodobé, odporúčame návštevu nášho spánkového centra.

Zázračná spánková hygiena

I keď už máte termín na vyšetrenie v spánkovom laboratóriu, prvé a zásadné zmeny môžete urobiť sami. Lekári vám pravdepodobne najskôr odporučia formu nefarmakologickej liečby chronickej nespavosti, ktorou je predovšetkým úprava spánkovej hygieny.

Lieky na nespavosť? Berte to ako posledné riešenie

Chloralhydrát, Nitrazepam, Chlormethiazol, Promethazin, Dichloralphenazon, Stilnox a ďalšie… To je len krátky zoznam liekov na nespavosť. Tie majú za úlohu utlmiť tú časť mozgu, ktorá nás drží v bdelom stave. Na počkanie tak majú navodiť spánok.

Už menej sa však hovorí o tom, že ich použitie navodí hlavne ľahký spánok (NREM fázy štádia 1 a 2). Hlboký spánok (NREM fázy štádia 3 a 4) a spánok so snami (REM fáza) to nenavodí skoro vôbec. Takýto spánok tak nie je dostatočne kvalitný a neposkytne človeku skutočný odpočinok.

Lieky na spanie sú tak vhodné iba na obnovenie spánkového režimu. Nie sú vôbec vhodné pre dlhodobé užívanie, pretože na nich vzniká závislosť. Siahať by po nich mali iba ľudia, ktorí už všetky ostatné metódy liečby nespavosti vyčerpali a mali by ich brať len krátkodobo. Ten skutočne sladký a energiu dodávajúci spánok si totiž väčšinou užijú len tí, ktorým sa podarilo vyriešiť skutočnú príčinu ich nespavosti.

Medzi najčastejšie príznaky nespavosti sa radia:

  • Dlhá doba medzi zaspávaním a samotným spánkom
  • Časté prebúdzanie v noci
  • Časté ranné vstávanie napriek únave
  • Ľahký spánok
  • Únava po ráne i po celý deň
  • Zimomravosť
  • Pocit celkového oslabenia
  • Bolesť hlavy, časté migrény
  • Nervozita a podráždenie
  • Zmeny v chovaní

Naše spánkové centrum Vám ponúka liečbu nespavosti jednou zo svetovo najúspešnejších a najrevolučnejších metód v oblasti psychológie!

kbt-session5

ZAVOLAJTE NÁM

+421 904 994 148

-ALEBO-

Zdroj: vyspimesa.sk / prespanok.sk

 

Vážení pacienti,

Ak máte podozrenie na spánkové apnoe, skúste si otvoriť náš nový kvíz, ktorý Vám pomôže ľahšie sa zorientovať klikom na:

MÁM SPÁNKOVÉ APNOE?

alebo pokračujte na našu stránku TU.

Ďakujeme za dôveru.

Tím Spánkového centra REM