4 veci, ktoré by ste mali vedieť o spánku a strese

 

Téma stresu a spánku je mimoriadne dôležitá, zvlášť pri zvážení kam smeruje rok 2021. Doba, v ktorej žijeme od marca 2020 má na spánok zničujúci vplyv, najmä kvôli stresu spôsobenému rôznymi situáciami spojenými s pandémiou, ako sú napríklad finančné ťažkosti, izolácia/uväznenie, osamelosť, strach z nákazy alebo videnia blízkeho, ako sa nakazí alebo zomrie na COVID-19; práca z domu, deti doma a podobne. Preto si poďme zhrnúť 4 veci, ktoré by sme mali vedieť v súvislosti so spánkom a stresom.

1. V obdobiach stresu je normálne cítiť, že náš spánok nie je kvalitný alebo sa zhoršil. Môže trvať dlhšie, kým zaspíme, vstávame častejšie počas noci alebo sa dokonca zobudíme v skorých ranných hodinách bez toho, aby sme mohli naspäť zaspať. Keď narazíme na tieto ťažkosti, môžeme sa začať báť o náš spánok a potom sa znepokojovať skutočnosťou, že spíme nedostatočne. V tomto štádiu, by sa mohlo naše zdravie začať kvôli nedostatku spánku zhoršovať.

Môžeme sa dostať do akéhosi začarovaného kruhu, kde stres vyvoláva problémy so spánkom a ťažkosti so spánkom stres zvyšujú. A nedostatok spánku súvisí s emocionálnou dysreguláciou. Častým následkom nedostatku spánku je pocit podráždenia, depresie, úzkosti, nedostatok koncentrácie a pozornosti.

 

2. Spánok môže stresu pomáhať. Spaním vaše telo relaxuje a vaša myseľ je v pokoji (okrem občasných zlých snov, ktoré by vás mohli rušiť). Ak sa teda dobre vyspíte, vaše telo a myseľ sú „pripravené“ na zvládanie stresových situácií: vaše mechanizmy zvládania stresu sú efektívnejšie.

 

3. Odľahčite náladu, aby ste znížili stres. Je veľa vecí, ktoré môžete pre zlepšenie urobiť. Týkajú sa predovšetkým spánkovej a všeobecnej hygieny zdravia: mať príjemné prostredie pre spánok, zabezpečiť dostatok času na zotavenie, naučiť sa niečo nové (varenie, jazyk atď.), porozprávať sa s členmi rodiny a priateľmi, aby ste uvoľnili časť stresu, cvičili (ale najneskôr štyri hodiny pred spaním), pozerali vtipné filmy, nepoužívali vo svojej spálni žiadnu elektroniku, navštevovali hodiny relaxácie / meditácie / pozornosti / jogy a dobre sa stravovali. Tým všetkým môžete odľahčiť svoju psychickú záťaž a zmýšľanie.

 

4. Stres počas dňa, namiesto v noci. Ďalším odporúčaním by bolo vyhradiť si počas dňa čas (30 – 60 minút), aby ste si sadli a našli si čas na napísanie toho, čo vás stresuje. Poskytne vám nielen príležitosť nájsť riešenie toho, čo vás stresuje, ale tiež vám umožní povedať „toto je môj čas na starosti a premýšľanie o všetkých mojich problémoch“. Tento vyhradený čas na „starosti“ je čas na trápenie sa, takže keď idete do postele, zistíte, že nie je čas sa ďalej trápiť, pretože ste na to už mali vyhradený čas počas dňa.

Nezáväzná konzultácia

 

Vážení pacienti,

Ak máte podozrenie na spánkové apnoe, skúste si otvoriť náš nový kvíz, ktorý Vám pomôže ľahšie sa zorientovať klikom na:

MÁM SPÁNKOVÉ APNOE?

alebo pokračujte na našu stránku TU.

Ďakujeme za dôveru.

Tím Spánkového centra REM