Spánok

Spánok je jednou z najdôležitejších činností človeka a ľudské telo sa bez neho nedokáže obísť. Podrobnejšie skúmanie spánku pomáha pochopiť jeho dôležité miesto v medicíne.

Spánok je funkčný stav organizmu podobne ako bdelosť. Vyznačuje sa typickými behaviorálnymi prejavmi, má svojbytnú elektrickú manifestáciu, zistenú pri polysomnografii. Riadenie funkcií organizmu je v spánku a bdení rozdielne. Riadenie organizmu v spánku NREM sa najviac odlišuje od riadenia v REM spánku. Rozdiely v činnosti mozgu a celého organizmu sú tak významné, že sa odlišujú 3 základné funkčné stavy organizmu.

sleep2

Fázy spánku

 

  • Bdelosť – stav pripravenosti a pohotovosti organizmu na reagovanie na vonkajšiu situáciu.
  • REM spánok – charakteristický mihotavými pohybmi očí, typickými elektrofyziologickými parametrami a neprítomným svalovým tonusom .
  • NREM spánok – je charakteristický postupne sa spomaľujúcou frekvenciou elektroencefalografu. NREM sa skladá z troch štádií o rôznej hĺbke spánku (1 – 3).

Doba trvania a časnosti NREM a REM fáz nám umožňuje popísať vlastný spánok. Grafický zápis výskytu jednotlivých štádií spánku (hypnogram) nám umožňuje určiť do akej miery sa spánok podobá spánku prirodzenému, lebo len ten je schopný poskytnúť organizmu plnú regeneráciu. Na jeho podklade tiež lekár bližšie určí poruchy spánku a navrhuje možnú liečbu.

hypnogram

HYPNOGRAM

Spánková hygiena

 

  1. dodržujte pravidelne čas spania a čas vstávania
  2. ak cítite nevyhnutnosť, pospať si cez deň, robte to vždy v ten istý čas
  3. pred spaním jedzte len ľahké jedlá s obsahom bielkovín, vyvarujte sa mastným a ťažkým jedlám
  4. večer nepite colu, kávu, čierny čaj, nefajčite
  5. necvičte najmenej dve hodiny pred spaním
  6. vhodná je večerná prechádzka, počúvanie hudby
  7. vhodný nápoj pred spaním je pohár mlieka s medom, prípadne bylinkový čaj
  8. pred spaním obmedzte príjem tekutín, vyhnete sa tak nočnému močeniu
  9. spálňu vyvetrajte, zabezpečte si tmu a ticho
  10. do postele si ľahnite, až keď ste ospanlivý
  11. ak nemôžete zaspať, relaxujte, vhodné je pomalé, hlboké dýchanie počas niekoľkých minút, kontrakcia a relaxácia svalov zníži ich napätie a prinesie upokojenie
  12. vhodná farba do spálne je modrá-pôsobí harmonicky, spomaľuje pulz a uvoľňuje svaly
sleephygiene