25 faktov o spánku, ktoré musíte vedieť

Národná spánková nadácia (NSF) vytvorila zoznam 25 faktov o spánku. Zdieľajte ho s každým, koho poznáte. Spánok predsa potrebujeme všetci.

1. Človek je jediný cicavec, ktorý vedome odkladá spánok.

2. Čím vyššia nadmorská výška, tým väčšia pravdepodobnosť poruchy spánku. Všeobecne povedané, problémy so spánkom nadobúdajú na intenzite v nadmorskej výške od 13.200 stôp (4.023 m). Za príčinu týchto problémov sa považuje nižšia hladina kyslíka a s tým súvisiace zmeny v dýchaní. Väčšina ľudí si na novú nadmorskú výšku zvykne za dva až tri týždne.

3. Pravidelné fyzické cvičenie spravidla napomáha ľahšiemu zaspávaniu a prispieva k zdravšiemu spánku. Ojedinelé cvičenie, alebo cvičenie tesne pred spaním, zaspávanie sťažuje.

4. Vyšší výskyt nespavosti sa týka rozvedených, ovdovených a osamotených ľudí.

5. Šesť z desiatich zdravotníkov cíti, že počas pravidelných vyšetrení nemajú dosť času prebrať s pacientmi problémy týkajúce sa nespavosti.

6. Viac ako osem z desiatich respondentov, ktorí sa zúčastnili výskumov sa domnieva, že spánkové pomôcky na predpis sú zneužívané často alebo občas.

7. Kofeín je označovaný za najpopulárnejšiu drogu na svete. Po celom svete ľudia každý deň konzumujú kofeín v káve, čaji, kakau, čokoláde, niektorých malinovkách a liekoch.

8. Väčšina zdravých dospelých zvyčajne potrebuje sedem až deväť hodín nočného spánku. Niektorí z nás sú však schopní fungovať aj po šiestich hodinách spánku bez toho, aby sa cítili ospalí alebo unavení. Niektorí ľudia naopak podávajú najvyššie výkony až po desiatich hodinách spánku.

9. Je prirodzené, že sa každý deň cítime unavení v dvoch časových okamihoch: o 2:00 ráno a o 14:00 popoludní. Tento prirodzený útlm v bdelosti má primárne na svedomí pokles energie v dobe po obede.

10. Spánok je rovnako dôležitý ako výživa a pohyb.

11. Podľa medzinárodnej klasifikácie porúch spánku ohrozuje ľudí pracujúcich na smeny vyššie riziko vzniku rôznych chronických ochorení, napr. kardiovaskulárnych a gastrointestinálnych chorôb.

12. Novorodenci spia celkom 14 až 17 hodín denne v nepravidelných intervaloch a trávia súvisle jednu až tri hodiny v bdelom stave.

13. Ak uložíme novorodencov do postieľky ospalých, ale nie spiacich, je pravdepodobnejšie, že budú v budúcnosti schopní zaspať bez pomoci rodičov. Umožní im to samostatne zaspať vo vhodnom čase a ak sa v noci zobudia, ľahšie znovu zaspia.

14. Osemdesiatdva percent zdravotníkov sa domnieva, že by počas lekárskej prehliadky mala byť téma príznakov nespavosti otvorená pacientom aj zdravotníkom.

15. Telo si na prácu na smeny nikdy nezvykne!

16. Potreba zdriemnuť si je individuálna. Niektorí dospelí a deti si zdriemnuť musia. Väčšina teenagerov však pravdepodobne zaspáva popoludní z toho dôvodu, že sa v noci dostatočne nevyspia.

17. Chrápanie je hlavnou príčinou narušenia spánku u približne 90 miliónov amerických dospelých a  z toho pravidelne u 37 miliónov z nich.

18. Vedci stále nevedia – a pravdepodobne nikdy vedieť nebudú – či majú zvieratá počas spánkovej fázy REM sny podobne ako ľudia.

19. Niektoré štúdie prinášajú sľubné výsledky užívania melatonínu pre skracovanie doby potrebnej na zaspanie a zníženie počtu prebudení počas noci, nie však nevyhnutne pre celkovú dĺžku spánku. Iné štúdie žiadne výhody aplikácie melatonínu neodhaľujú.

20. Jednou z primárnych príčin nadmernej spavosti u Američanov je dobrovoľný nedostatok spánku.

21. Podľa výsledkov prieskumu NSF „Spánok v Amerike 2008“ riadi 36 percent Američanov motorové vozidlá v stave ospalosti alebo pri riadení zaspia.

22. Podľa výsledkov prieskumu NSF „Spánok v Amerike 2008“ prekvapivo až 34 percent respondentov uviedlo, že im ich zamestnávateľ dovoľuje si počas prestávok zdriemnuť. 16 percentám z nich k tomu zamestnávateľ poskytne aj priestory.

23. Ľudia, ktorí nespia dostatočne dlho, budú mať pravdepodobnejšie väčšiu chuť do jedla, pretože ich hladina leptínu (leptín je hormón regulujúci chuť k jedlu) sa znižuje a zvyšuje sa tak chuť k jedlu.

24. Výskyt nespavosti rastie s vekom, ale najčastejšie sa poruchy spánku pripisujú iným ochoreniam.

25. Vedeli ste, že sezónnu afektívnu poruchu ovplyvňujú meniace sa vzorce striedania svetla a tmy, ku ktorým dochádza s prichádzajúcou zimou

Nezáväzná konzultácia